کنترل سطح کلسترول

کلسترول خون یک ماده طبیعی مومی شکل است که در تمامی سلول های بدن وجود دارد.کلسترول یکی از انواع چربی می باشد و در خون جریان دارد.

به گزارش سپید پوش:بدن از کلسترول برای تشکیل دیواره سلولی و ساخت برخی از هورمون ها استفاده می کند و بنابراین یک جز ضروری سلول ها و خون می باشد.

کبد در شرایط طبیعی به میزان مورد نیاز بدن کلسترول تولید می کند(در حدود ۱۰۰۰ میلی گرم در روز).در غذاهای حیوانی مانند گوشت،تخم مرغ و لبنیات،کلسترول غذایی وجود دارد.اگر سطح کلسترول خون بالا باشد در دیواره عروق خونی به عنوان جزیی از پلاک رسوب می کند.افزایش ضخامت پلاک منجر به محدود نمودن جریان خون می شود.این روند سفت و سخت شدن سرخرگ ها ، تصلب شرایین یا آترواسکلروز نامیده می شود و فرد را در معرض ابتلا به بیماری قلبی  قرار می دهد.

تری گلسیرید ها،چربی های اصلی خون هستند که هم در غذاها وجود دارند و هم توسط بدن تولید می شوند.تری گلیسیرید ها نیز مشابه کلسترول در خون جریان می یابند و به عنوان سوخت جهت تولید انرژی در سلول های بدن به کار می روند.کلسترول و تری گلیسیرید ها را روی هم چربی های خون می نامند.

سنج سطح کلسترول

سطح بالای کلسترول خون هیچگونه علامتی ندارند،در نتیجه ممکن است افراد سطح کلسترول خون بالایی داشته باشند ولی هیچ اطلاعی از آن نداشته باشند.سطح بالای کلسترول خون که بالاتر از ۲۴۰mg/dl تعریف می شود یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی است.

تمامی بزرگسالان بیش از ۲۰ سال باید سطح مجموعه لیپوپرتئین ها و کلسترول خون خود را هر ۵ سال اندازه گیری کنند همچنین کودکانی که در خانواده هایی با سابقه  بیماری قلبی زودرس متولد میشوند،باید از سن ۲ سالگی تحت سنجش کلسترول خون قرار گیرند.پزشک به تمامی این مقادیر علاوه بر عوامل خطر ذکر شده قبلی در شما توجه نموده و از مجموعه آنها میزان خطر کلی را ارزیابی می نماید و ضریب خطر ایجاد بیماری قلبی-عروقی در ۱۰ سال آینده را به اطلاعتان می رساند.آگاهی از این میزان خطر سبب می شود گام هایی در جهت بهبود سلامت قلبی-عروقی و کاهش احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی خود بردارد.برای اندازه گیری سطح کلسترول میتوان به پزشک یا آزمایشگاه مراجعه نمود.برای اطمینان از درستی نتایج باید این آزمایش به صورت ناشتا انجام شود.

جهت انجام آزمایش چربی خون باید اقدامات زیر انجام گیرد:

*به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت پیش از آزمایش،غذاهای معمولی را مصرف بکنید.

*اگر شما در روز آزمایش بیمار باشید،حتما آزمایش را به روز دیگری موکول کنید.

*پیش از انجام آزمایش از پزشک خود سوال نمایید که در صبح روز آزمایش، مجاز به مصرف کدامیک از داروهای خود می باشد.

سنجش کلسترول در منزل

امکان اندازه گیری سطح کلسترول خون در منزل بوسیله کیت های موجود در داروخانه ها وجود دارد.برخی از این کیت ها فقط سطح کلسترول کلی را اندازه گیری می نمایند و برخی هم سطح کلسترول کلی و هم سطح HDL را می سنجند.استفاده از این ابزار ها یا اندازه گیری سطح کلسترول خون در هنگام سلامتی ضرری نداردوالبته ای آزمایش ها جایگزین سنجش ازمایشگاهی لیپوپرتئین ها نمی شود.اگر در یکی از این روش ها نتایج حاکی از سطح کلسترول ۲۰۰mg/dl یا بیشتر باشند،باید پیگیری و سنج زیر نظر یک متخصص مجرب صورت گیرد.

چربی هایی که کلسترول خون را افزایش می دهند

دونوع چربی در افزایش کلسترول خون دخالت دارند:چربی اشباع و چربی ترانس. اگر سطح کلسترول خون بالا باشد،براساس رهنمود های حال حاضر باید مصرف چربی اشباع و چربی تراس روی هم رفته کمتر از ۷ درصد کل کالری مصرفی روزانه باشد.چربی های اشباع که در بدن شما جهت ساختن کلسترول LDL یا کلسترول بد از آن ها استفاده می کند،بطور عمده از غذاهایی با منشا حیوانی تامین می شوند.گوشت گوسفند،گوساله و محصولات لبنی طبیعی مثل کره، خامه، شیر و پنیر همگی حاوی مقادیر بالایی از چربی اشباع هستند.منلبع گیاهی چربی اشباع روغن های حاره ای مثل نارگیل، خرما و… را شامل میشوند.

چربی های ترانس یا اسید های چرب ترانس از انواع چربی غیر اشباع هستند و ممکن است سبب افزایش سطح LDL وکاهش سطح LDL شوند.چربی های ترانس زمانی ایجاد می شوند که هیدروژن به روغن های نباتی افزوده می شود تا جامد شوند.چربی های ترانس در شکل گسترده ای در پخت تجاری(بیسکوییت،کیک و شیرینی)و همچنین در رستوران ها (بخصوص برای سرخ کردن ها) مورد استفاده قرار می گیرد.به تازگی مشخص نمودن  میزان چربی اشباع و ترانس  موجود در غذاهای آماده و فراوری شده بر روی برچسب غذایی آنها اجباری شده است.توصیه شده است که مصرف اسید های چرب ترانس نیز،بیشتر از ۱ درصد از کل کالری مصرفی روزانه نباشد.البته گاهی ممکن است بر روی برچسب غذایی نوشته شده باشد چربی ترانس صفر اما در واقع حاوی ۰/۵ گرم چربی ترانس در هر واحد غذایی باشد.

چربی هایی که کلسترول خون را کاهش می دهند

برخی چربی ها بواقع می توانند سطح کلسترول را کاهش دهند.جهت کاهش کلسترول باید مجموع چربی های مصرفی شما، ۲۵ تا ۳۵ درصد کل کالری مصرفی روزانه شما را تشکیل دهد.غداهای غنی از چربی های غیر اشباع امگا-۳ بویژه ممکن است در کاهش خظر بیماری سرخرگ کرونری ، تری گلیسیرید بالا ، لخته شدن خون، ریتم غیر طبیعی قلب و مرگ ناگهانی مفید باشند.توصیه شده است که دست کم دوبار در هفته از ماهی کباب شده  یا پخته شده (تقریبا ماهی چرب) استفاده شود.امگا-۳ در ماهی ها بویژه در ساردین ، ماهی تن، قزل آلای در یاچه ای و ماهی آزاد  یافت می شود.البته نگرانی در مورد سطح بالای جیوه در ماهی شمشیری و ماهی تن سبب شده که بالغین توصیه شود که مصرف خود از این ماهی ها را به هفته ای یک بار کاهش دهند.جنین انسان بویژه نسبت به جیوه آسیب پذیر است در نتیجه پزشکان توصیه می کنند زنان حامله حتی مصرف خود را از این مقدار نیز کاهش دهند.جایگزین ماهی ها ،منابع متعدد گیاهی غنی از چربی های امگا-۳ مثل روغن روغن سویا و گردو می باشند.سویا اگر چه حاوی چربی کل زیادی است اما چربی اشباع بسیار کمی دارد و ممکن است دارای آثار سودمندی بر روی چربی ها باشد.سویا ممکن است در اشکال مختلفی مثل آجیل، شیرسویا و… استفاده شود.

کلسترول غذایی

کلسترول منحصرا در غذاهایی با منشا حیوانی یافت می شوند.گوشت قرمز، محصولات لبنی کامل، تخم مرغ و گوشت احشا حاوی کلسترول بالایی می باشند. جهت کاهش کلسترول طبق دستورالعمل های جدید باید مصرف کلسترول روزانه را بطور متوسط به کتر از ۳۰۰ میلی گرم محدود نمود.حتما بخاظر داشته باشید که غذاهای گیاهی (میوه ها،سبزیجات،دانه ها و غلات)کلسترول شما را افزایش نمی دهند،بنابراین شما می توانید مقدار زیادی از آنها را مصرف کنید.

در کانال تلگرامی ما عضو شوید:

https://telegram.me/joinchat/BZK_yj9wzqFdakvth2ORZw

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code