مزایا و معایب رژیم سیب زمینی

با مزایا و معایب رژیم سیب زمینی که یک رژیم کاهش وزن محسوب می شود

به گزارش رسانه خبری سلامت سپید پوش ،گرچه دلایل بسیاری برای انتقاد از رژیم غذایی سیب زمینی وجود دارد، اما مزایای بالقوه ای نیز دارد:

  •     سیب زمینی بسیار مغذی هست. سیب زمینی منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین C، پتاسیم، فولات و آهن است.
  •    همچنین، رژیم غذایی سیب زمینی نسبتا آسانتر است. سیب زمینی ساده را سه تا پنج روز مصرف کنید.
  •     این رژیم، مقرون به صرفه است سیب زمینی یکی از ارزانترین غذاهای موجود است و این رژیم نسبتا ارزان است.
  •    سیب زمینی دارای فیبر بالا است. مطالعات نشان می دهد که رژیم های با فیبر بالا باعث افزایش سلامت روده ها می شود و ممکن است در جلوگیری از چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد.

با وجود این مزایا، سیب زمینی تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین نمی کند – بطور کلی هیچ غذایی به تنهایی نمی تواند تمام نیاز بدن را بر آورده کند . به عنوان مثال، سیب زمینی کمبود ویتامین B12، کلسیم و روی – که برای سلامتی ضروری است را نمی تواند تامین کند.

رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه ها و سبزیجات ، کل دانه ها، چربی های سالم و پروتئین برای سلامت شما بهتر است و باعثکاهش وزن پایدارتر می شود.

رژیم سیب زمینی

معایب رژیم سیب زمینی

معایب قابل ملاحظه هایی برای تکیه بر سیب زمینی به عنوان منبع غذایی منحصر به فرد شما وجود دارد.

بسیار محدود کننده

رژیم غذایی سیب زمینی یکی از رژیم های محدود کننده ای است که وجود دارد.

این رژیم باعث می شود که ادامه بسیار دشوار باشد. حتی این نوع رژیم غذایی سخت ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.

در واقع، رژیم غذایی محدود، نوعی غذا خوردن ناسالم است که منجر به رفتارهای ناسالم مانند خوردن غذاهای نا مفید می شود.

همچنین افرادی که رژیم سیب زمینی می گیرند،باید یاد بگیرند که گرسنگی را در آغوش بگیرند .

 سیب زمینی فاقد پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی ضروری است

سیب زمینی بدون شک می تواند جزء مغذی یک رژیم غذایی متعادل باشد. با این حال، آنها به سادگی نمی توانند تمام نیازهای مواد مغذی بدن را برآورده کنند.

آنها دارای دو ماده غذایی عمده – پروتئین و چربی نیستند. یک سیب زمینی متوسط میتواند ​​فقط ۴ گرم پروتئین و تقریبا بدون چربی را فراهم می کند.

درسیب زمینی برخی از ویتامین ها از جمله کلسیم، ویتامین A و بعضی از ویتامین های گروه  ومواد معدنی خاص مانند پتاسیم، ویتامین C و آهن بسیار کم است، از آنجایی که رژیم سیب زمینی فقط در نظر گرفته شده برای مدت سه تا پنج روز دنبال شود، بعید است که کمبود مواد مغذی ایجاد شود.

با این وجود، اگر تصمیم به پیروی از رژیم غذایی سیب زمینی به طولانی مدت و یا مقابله های مکرر دارید، شما در معرض خطر کمبود مواد مغذی قرار میگیرید و حتی ممکن است عضله خود را از دست بدهید.

رژیم های غذایی مانند رژیم های سیب زمینی محبوب هستند چون باعث کاهش سریع وزن می شود. با این حال، از دست دادن عضلات معمولا با کاهش چربی در هنگام رژیم غذایی همراه است، به ویژه هنگامی که کالری به شدت کاهش می یابد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که ۱۸ درصد وزن از دست رفته شرکت کنندگان در یک رژیم غذایی بسیار کم کالری که تنها ۵۰۰ کالری در روز دارد، عضلات آنان بوده  است.

در مقایسه با افرادی که دارای رژیم کم کالری با کالری ۱۲۵۰ کالری در روز هستند، ۸ درصد از وزن بدن را از دست می دهند

مطالعات نشان می دهد که خوردن پروتئین اضافی می تواند به کاهش میزان عضلات در طول محدودیت کالری کمک کند، اما رژیم غذایی سیب زمینی در منبع پروتئینی با کیفیت بالا کمبود دارد.

وزن شما احتمالا افزایش می یابد

هنگام رژیم غذایی کم کالری – مانند رژیم غذایی سیب زمینی – ممکن است بدن شما با کاهش میزان متابولیسم و ​​سوختن کالری کمتر  انطباق پیدا کند.

مطالعات نشان می دهد که این کاهش می تواند در طول سال ها ادامه داشته باشد – حتی پس از پایان دادن به رژیم محدود کالری .که در این صورت سوخت ساز کاهش یافته و رفته رفته وزن افزایش می یابد.

این “ترموژنز سازگار” نامیده می شود و می تواند باعث کاهش وزن در طولانی مدت شود. در واقع، یک دلیل اصلی محققان برآورد شده است که بیش از ۸۰ درصد از افراد رژیمی در طول زمان به وزن قبلی خود بازمی گردند

رژیم سیب زمینی

غذا خوردن

اگرچه سیب زمینی تنها غذای مجاز در رژیم غذایی سیب زمینی است، ولی می توان آنها را از طریق روش های مختلف آماده کرد، از جمله:

  •      سیب زمینی پخته
  •      سیب زمینی آب پز
  •      سیب زمینی کبابی
  •      سیب زمینی خام

در نسخه اصلی رژیم غذایی نمک تنها چاشنی مجاز است. با این حال، تغییرات دیگر اجازه می دهد ادویه جات ترشی جات و بدون چربی نیز استفاده گردد.

علاوه بر این، برخی از افراد رژیم غذایی از مرغ یا سبزیجات استفاده می کنند تا سیب زمینی پخته شوند و یا سیب زمینی را به صورت ساده پخت کنند.

برای نوشیدنی ها توصیه می شود از آب، چای ساده و قهوه سیاه استفاده کنید.

 

انتهای متن/*

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code