استرس خطری اصلی برای ابتلا به بیماری قلبی

علاوه بر خطر اصلی ابتلا به بیماری قلبی(کلسترول بالا،فشارخون بالا،عدم فعالیت جسمانی،استعمال سیگار و دیابت)استرس(تنش عصبی)نیز ممکن است یک عامل تاثیر گذار باشد.

به گزارش سپید پوش:بررسی اثر استرس روی سلامت قلب و ارزیابی کمیت استرس دشوار است چرا که افراد مختلف سطوح متفاوت استرس را دارند و همچنین پاسخ های مختلفی به استرس می دهند.

محققان ثابت کرده اند که استرس به روش های مختلفی می تواند  به  روی سلامت قلبی شما تاثیر  گذارد:

۱-در شرایط استرس،بدن هورمون هایی را ترشح می کند(اپی نفرین،نور اپی نفرین)که موجب افزایش فشار خون می شود و در طول زمان به پوشش داخلی سرخرگ ها آسیب می زند.با ترمیم سرخرگ ها انها ضخیم تر شده  و میزان رسوب پلاک افزایش می یابد.

۲-شرایط استرس زا ممکن است ضربان قلب و فشارخون را افزایش دهند و در نتیجه قلب نیاز به اکسیژن بیشتری در این شرایط داشته باشد.در برخی از افراد  مبتلا به بیماری قلبی،این افزایش  نیاز به اکسیژن می تواند منجر به درد در قفسه سینه(آنزین) شود.

۳-استرس سبب افزایش عوامل لخته کننده در خون می شود که خود موجب افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد سرخرگ ها بویژه در مواردی می گردد که تا حدودی بوسیله پلاک دچار گرفتگی شده اند.

افراد مختلف جهت مواجهه با استرس از روش های مختلف و متعددی استفاده می کنند مانند:پرخوری، استعمال سیگار و مصرف بیش از حد الکل.بدین وسیله منجر به آسیب زدن دستگاه قلبی-ریوی خود می شوند. نکته مهم این است که هر انسانی به شکل متناوب و یا در بیشتر اوقات دچار استرس می شوند . شما ممکن است علائم استرس را به شکل درد،مشکل در مقابله با عفونت های خفیفی مانند سرماخوردگی ، بی خوابی یا احساس اضطراب  یا تحریک پذیری حس کنید.ممکن است برخی مکانیسم های ناسالم مقابله با استرس را نیز در بدن خود شناسایی کنید.

اگر شما شما و پزشکتان بر این عقیده اید که استرس برای سلامتی شما مضر است، می توانید استراتژی های مختلفی را جهت مدیریت استرس به کار ببرید که عبارتند از:

*با خانواده و دوستان خود در مورد مشکلاتی که شما را نارحت می کنند،صحبت کنید.

*اگر در زندگی حس عجله بدلیل ضرورت انجام کار های مختلف به صورت هم زمان دارید روش های مدیریت زمان جهت اولویت بندی و تنظیم انتظارات واقع گرایانه به شما کمک می کند

*از تکنیک های آرام بخشی مانند:یوگا یا مدیتیشن استفاده کنید و زمانی را به تمرین منظم این موارد اختصاص دهید.

*اگر می دانید که مشکل خاصی سبب بروز اضطراب در شما می شود با پزشک  یا مشاور بهداشتی خود در مورد مراکزی صحبت کنید که جهت رفع این مشکل می توانند به شما کمک نمایند.

*مشاور تخصصی یا روان درمانی در طول برخی از موارد دشوار ممکن است به شما کمک کنند.اگر مصرف داروهایی مانند ضد افسردگی ها برای شما باشد پزشک یا روان پزشک این دارو را برای شما تجویز می کنند.

*از درمان ترکیبی استفاده کنید:رژیم سالم غذایی،ورزش منظم، عدم مصرف الکل و محدودیت مصرف کافئین و عدم استعمال دخانیات.

اولین گام مدیریت استرس و پیشگیری از بروز آن است که بویژه  در افراد با سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی بسیار مهم می باشد.تغییرات سالم در روش زندگی نیز پیشگیری ثانویه می باشد.

اگر شما دچار افسردگی پایدار گشتید،باید به این نکته مهم توجه نمایید که وضعیت مزبور درمان پذیر است و مجبور به زندگی دائمی با آن نیستید.علایم افسردگی عبارتنداز:حس شدید گناه، احساس بیش از حد نا امیدی و یاس و عدم وجود اشتیاق برای لذت بردن زندگی،تغییرات غیرطبیعی وزن و مشکل در ارتباط برقرار کردن با افراد مورد علاقه و همکاران.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code