ترک سیگار

برای ضرورت ترک سیگار،دلایل زیادی وجود دارد.ترک سیگار یکی از روش های اصلی بیماری سرخرگ های کرونری و سایر بیماریهای قلبی عروقی می باشد.

به گزارش سپید پوش:استعمال سیگار از راه های زیر سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می شود:

تصلب شرایین:استعمال دخانیات سبب آسیب به پوشش جدار رگ های خون رسان کننده قلب،مغز و سایر اعضای بدن می شود.جدار آسیب دیده سرخرگ ها در مقابل تشکیل پلاک آسیب پذیر هستند.با تشکیل پلاک جریان خون معدود میگردد و این روند تصلب شرایین آترواسکلروز نامیده می شود.در صورت درگیری سرخرگ های کرونری احتمال ایجاد حمله قلبی  به طور قابل توجهی افزایش می یابد.اگر سرخرگ های مغز دچار انسداد شوند، سکته مغزی رخ می دهد.

لخته شدن خون:استعمال سیگار باعث می شود که خون آسان تر لخته ببندد.چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر آسان تر شدن تشکیل لخته می شود و این روند جزیی از آبشار حوادثی است که منجر به سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.دانشمندان معتقدند که اثر لخته کننده سیگار حتی مهم تر از نقش آن در ایجاد تصلب شرایین می باشد.

کلسترول بالا:استعمال دخانیات سبب کاهش کلسترول HDL یا کلسترول خوب می شود.

فشار خون بالا:گرچه سیگار به طور مستقیم سبب ایجاد فشار خون بالا نمی شود ، اما به طور موقت سبب تنگ شدن عروق خونی قلب شده و سبب افزایش موقتی فشار خون می شود.

انقباض سرخرگ ها:به جز انسداد ناشی از تصلب شرایین در سرخرگ ها ،سیگار سبب تنگ شدن آنها نیز می گردد که خود سبب کاهش بیشتر جریان خون می شود.

کاهش اکسیژن خون:نیکوتین و مونوکسید کربن موجود در دود سیگار با ورود به خون سبب کاهش مقدار اکسیژن قابل حمل توسط خون می شوند.این اثر سبب می شود که قلب ضربان بیشتری داشته باشد تا بتواند اکسیژن رسانی را در حد لازم حفظ نماید.

سلامت خانواده:گزارش جدیدی نشان می دهد که استعمال سیگار به هر میزانی، سلامت سایر افراد غیر سیگاری خانواده را به خطر می اندازد.این گزارش نتایج مطالعات بزرگی است که نشان می دهنداستعمال غیر فعالانه سیگار یا به عبارت دیگر تنفس دود سیگار می تواند سبب بروز سرطان، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی-عروقی شود.

استعمال سیگار سبب آسیب به ریه ها شده و همچنین منجر به افزایش خطر ایجاد سرطان ریه ،گلو، معده، مثانه و بسیاری از سرطان های دیگر می شود.

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید مصمم شدن برای ترک سیگار است،اما باید توجه داشته باشید که این تازه ابتدای یک راه دشوار است.به هنگام ترک سیگار ممکن است وسوسه شدیدی به مصرف مجدد آن داشته باشید ممکن است احساس عدم آرامش، تشدید استرس و کاهش هوشیاری، نیز به شما دست دهد. همچنین می توانید برای ترک سیگار از مجموعه ای از امکانات و راهکار های مختلف استفاده نمایید.

اولین گام تصمیم گیری  برای ترک سیگار است که در این زمینه پزشکتان می تواند به شما کمک کند.

گام دوم،کسب آمادگی برای ترک سیگار است.ممکن است به حمایت خانواده و دوستان خود نیاز داشته باشید.شرایطی که شما را تشویق به ترک سیگار می کنند مانند: استرس و یا ملاقات با برخی از دوستان را شناشناسایی کنید و راه هایی را جهت دوری از آنها در نظر بگیرید.

برنامه ای را تنظیم کنید و ورزش روزانه را به عنوان روشی جهت مقابله با استعمال سیگار در آن بگنجانید.

وقتی مصمم شدید که می خواهید سیگار را ترک کنید، با پزشک خود تاریخی را جهت این کار مشخص کنید.اگر چه اکثر افراد ترجیح می دهند که به تدریج مصرف سیگار را قطع کنند، اما بهترین روش این است که مصرف آن را به طور کامل در تاریخ مذبور قطع کنید.اگر قرار است از محصولات جایگزین نیکوتین یا سایر دارو ها استفاده نمایید ،می توانید این درمان را در روز شروع ترک سیگار آغاز نموده یا پیش از تاریخ ترک سیگار، شروع به استفاده از این دارو ها نمایید.

محصولات جایگزین نیکوتین

محصولات جایگزین نیکوتین مثل برچسب ها،آدامس، اسپری بینی و افشانه(Inhaler) می توانند جزیی ارزشمند از راهبرد کلی ترک سیگار باشند.این محصولات با دقت تولید شده اند و در صورت مصرف صحیح در بیشتر افراد  ایمن و مثر هستند.این محصولات از طریق آزاد سازی مقادر ایمن نیکوتین و بدون ایجاد عوراضی چون سرطان یا رها سازی سایر موادمضر عمل می کنند.این محصولات ممکن است سبب حساسیت زدایی از گیرنده های نیکوتین در مغز شما شوند و در نتیجه موجب کاهش احساس رضایت از نیکوتین سیگار گردند.

برچسب نیکوتین

اگر برای ترک سیگار برچسب نیکوتینی را انتخاب کرده اید باید هر روز برای مدت ۶ تا ۸ هفته از ان استفاده نمایید.استفاده از برچسب نیکوتینی آسان است.شما می توانید از یکی از آنها در زیر لباس خود استفاده کنید، بدون اینکه مزاحمتی برای شما ایجاد کند. این برچسب به مدت ۱۶ تا ۲۴ ساعت، مقدار کمی نیکوتین آزاد می نماید. اثر برچسب نیکوتینی ۴ تا ۶ ساعت پس از چسباندن بر روی پوست اغاز می گردد.این برچسب ها با مقادیر مختلفی از تیکوتین موجود هستند.آزار دهنده ترین عارضه جانبی برچسب نیکوتینی ایجاد یک ضایعه پوستی در محل چسباندن آن در برخی از افراد است.سایر عوارض جانبی شامل سرگیجه، تهوع و افزایش فشار خون است.

آدامس نیکوتین

آدامس نیکوتینی از طریق غشاهای مخاطی دهان، نیکوتین را به بدن می رساند.اثر آن در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ایجاد می شود.پس از آغاز مصرف آدامس نیکوتینی در تاریخ مقرر برای ترک سیگار، شما باید روزانه از ۱۰ تا ۱۵ آدامس به مدت ۳ ماه استفاده کنید.برای موثر بودن آدامس نیکوتینی باید از روش جویدن و نگه داشتن استفاده کنید، بدین ترتیب که محض احساس مزه متفاوت یا سوزش در دهان، آدامس را بین لثه و لپ های خود به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه دارید.بدون اینکه از نوشیدنی استفاده کنید باید برای هر آدامس این کار را در حدود نیم ساعت تکرار کنید.برخی از آدامس نیکوتینی دچار زخم دهان، سکسکه یا تهوع می شوند.این عوارض جانبی خفیف هستند.

اسپری بینی

اسپری بینی روشی برای رها سازی سریع نیکوتین است.پس از شروع مصرف آن در تاریخ مقرر برای ترک سیگار،هر ساعت یک یا دو بار آن را در بینی اسپری کنید.البته اگر وسوسه شما به سیگار بیشتر باشد، مقدار مصرف آن می تواند بیشتر شود، اما نباید بیشتر از ۵ بار در ساعت گردد.شما باید به مدت ۳ ماه از این اسپری استفاده کنید و میزان مصرف آن را بتدریج کاهش دهید.برخی از افراد دچار خارش بینی و گلو می شوند که اغلب یک هفته یا بیشتر پس از مصرف از بین می رود.

افشانه ها

افشانه نیکوتین فقط با نسخه پزشک قابل تهیه می باشدشامل یک استوانه پلاستیکی با کپسول نیکوتین در داخل آن می باشد.شما این وسیله را در دهان خود گذاشته و آن را می مکید و بدین وسیله بخار نیکوتین از طریق غشاهای مخاطی دهان جذب می شود.برخی از افراد به دلیل اینکه استفاده از آن تقلیدی از پک زدن به سیگار است،افشانه را دوست دارند.باید به مدت ۲۰ دقیقه و هر دقیقه ۴تا ۵ بار به آن پک بزنید تا دوز موثر نیکوتین آزاد شود. شما از این وسیله روزانه ۶ تا ۱۶ بار به مدت ۳ ماه استفاده می کنید و سپس به مدت ۳ ماه دیگر به تدریج استفاده از آن را کاهش می دهید.برخی از افراد دچار خارش گلو و تحریک دهان می شوند.

ترکیبات مکیدنی

این ترکیبات روشی مطلوبی برای جایگزین سیگار هستند.چرا که این ترکیبات سریع اثر نموده و به آسانی قابل استفاده می باشند.تنها باید بدون جویدن یا گاز گرفتن داخل دهان گذاشته شوند تا حل گردند.

شما می توانید جهت کمک به روند ترک سیگار، از ترکیبات آهسته رهش مانند برچسب یا محصولاتی با آزاد سازی فوری مانند آدامس ،اسپری یا افشانه استفاده کنید.هنوز مشخص نشده است که یکی از این محصولات به تنهایی یا به صورت ترکیبی نسبت به بقیه موثرتر می باشد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code