بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای مدیریت علائم آسم

بیماران مبتلا به آسم، خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس و … را بارها تجربه کرده‌اند. دارو و درمان‌های پزشکی به این افراد کمک می ‌کند تا این علائم را کنترل کنند و با بیماری خود کنار بیایند. ولی شیوه های آسان تری با مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی، نیز وجود دارند که می توانند به کنترل علائم و بهبود آسم کمک کنند.

به گزارش سپیدپوش به نقل ازeverydayhealthنزدیک به ۸ نوع از انواع ویتامین ها و مکمل ها برای بهبود علائم این بیماری شناخته شده اند:

آنتی اکسیدان ها: نتایج مطالعات به چاپ رسیده در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی و در مجله اروپایی پزشکی نشان داده که آنتی اکسیدان هایی از قبیل ویتامینAوEتاثیرات سودمندی بر مدیریت علائم آسم کودکان دارند. بهترین راه برای دریافت این نوع آنتی اکسیدان ها، مصرف میوه های تازه و سبزیجات در رنگ های مختلف است.

امگا ۳: روغن ماهی به احتمال زیاد اثرات محافظتی در برابر بیماری های التهابی از قبیل آسم دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ موجب کاهش التهاب که خود یکی از نشانه های بیماری آسم است، می شوند.

ویتامین دی: ویتامین دی، ویتامینی محلول در چربی است که معمولا در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی استخوان‌ها ضروری است. این ویتامین بر میزان سلول ‌های ایمنیِ خاصی در پاتوفیزیولوژی آسم اثر می ‌گذارد و واکنش التهابی ناشی از عفونت تنفسیِ ویروسی را کاهش می ‌دهد. سطوح بالاتر ویتامینDدر کودکی از فرد، در برابر ایجاد آسم و خس ‌خس مکرر سینه محافظت می‌ کند.

ویتامین ث: ویتامین ث دارای خواص ضدالتهابی و آنتی ‌اکسیدانی است. رژیم‌ های غذایی غربی، دارای مقدار کمی از ویتامین ث هستند؛ بنابراین این فرضیه مطرح شده است که کمبود ویتامین ث بر آسم تاثیر می ‌گذارد. معمولا آنتی ‌اکسیدان‌ها از تاثیرات مخرب استرس اکسیداتیو و گونه‌ های اکسیژن فعالِ تولید شده توسط سلول‌ های التهابی در ریه ‌ها جلوگیری می ‌کنند. تصور می ‌شود که مصرف کم آنتی‌ اکسیدان‌ هایی مانند ویتامین ث، موجب عدم تعادل می ‌شود و این عدم تعادل، به التهاب‌ مزمن و آسیب به ریه‌ ها کمک می ‌کند.

ویتامین ای: ویتامینEتاثیراتی ضدالتهابی و آنتی ‌اکسیدانی بر روی ریه‌ها دارد و موجب کاهش شاخص‌ های التهابی خاصی، مانند نوتروفیل‌ ها می ‌شود. همانند ویتامین ث، سطوح پایین ویتامینEنیز موجب عملکرد ضعیف ریه ‌ها شده و سطوح بالاتر این ویتامین، موجب کاهش شدت آسم و بهبود عملکرد ریه‌ ها می ‌شود.

منیزیم: کمبود منیزیم اغلب در مبتلایان به آسم یافت می شود. منیزیم می تواند از اسپاسم ماهیچه ها جلوگیری کرده یا آن را متوقف کند. بنابراین رژیم غذایی غنی از منیزیم می تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد. از منابع خوب منیزیم مغزها و غلات، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی و گوشت قرمز هستند.

کافئین: براي تسکين موقت خس خس سينه از نوشيدني هاي حاوي کافئين مانند قهوه استفاده کنيد. در افرادي که روزانه قهوه داغ مي نوشند حمله آسم راحت تر کنترل مي شود. کافئين ماده تحريک کننده است که باعث گشاد شدن راه هاي هوايي مي شود.

کولین: کولین از نظر ساختاری شبیه ویتامین ب است. کولین در بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن استفاده می شود. به نظر می رسد کولین در سیستم عصبی نقش مهمی داشته باشد. در بیماری آسم کولین تورم و التهاب را کاهش می دهد. مصرف آن، علائم و تعداد روزهایی را که فرد دچار حمله آسمی می شود کاهش می دهد. همچنین مصرف کولین نیاز به استفاده از گشاد کننده های برونش ها را کاهش می دهد. یک سری شواهد موجود نشان می دهد مصرف بالای کولین (۳ گرم در روز) می تواند اثربخشی بیشتری از مصرف پایین کولین (۱.۵ گرم در روز) داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code