برگزاری آزمون های تخصصی علوم پزشکی مطابق با استانداردهای بین‌المللی

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي ضمن تشریح فرایندهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: با تلاش های صورت گرفته در آزمون های تخصصی و فوق تخصصی توانسته ایم به استانداردهای جهانی دست یابیم. وی همچنین اعلام کرد که به زودی برش منطقه ای برآورد نیروی انسانی تخصصی و فوق تخصصی نظام سلامت کشور نهایی می شود.

به گزارش رسانه خبری سلامت سپید پوش، اسماعيل ايدني قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي با اشاره به فعاليتهاي دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي در سالجاري وبرنامه هاي آتي دبيرخانه گفت: فعاليتهاي دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي در ۴ حوزه تدوين وبرنامه ريزي آموزشي که مشتمل بر تصويب و بازبيني كاريكولوم هاي آموزشي است، ارزشيابي و اعتبار بخشي گروههای آموزشي، امور دستياري ازجمله دوره تخصصي، فوق تخصصي و تكميلي تخصصي و همچنین واحد آزمون انجام می پذیرد.

ایدنی تصریح کرد: در سال ۹۶ در حوزه ارزشيابي و اعتباربخشي با توجه به درخواست های واصله در چند رشته محل در مقاطع تخصصي و فوق تخصصي پس از بررسي­هاي واحد ارزشيابي واعتباربخشي دبيرخانه مجوز پذيرش دستيار صادرشد. مدارك رشته هاي مذكوردردبيرخانه تكميل ودرشوراي گسترش مطرح گرديد و مجوز پذيرش دستيارصادر شد.

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي از ۴۵۲ بازديد جهت اعتباربخشي از مراكز آموزشي تربيت دستيار درزمينه تخصصي، فوق تخصصي وفلوشيپ در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در مقطع تخصصی ۷۰ بازدید در تهران و ۱۶۳ بازدید در سایر شهرهای کشور صورت گرفت. در مقطع فوق تخصصی ۴۲ بازدید در تهران و ۵۱ بازدید در شهرستان ها و در دوره فلوشیپ نیز ۷۱ بازدید در تهران و ۵۵ مورد بازدید در شهرستان ها داشتیم.

ایدنی به برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و اظهار داشت: تهيه برش مناطق آمايشي و دانشگاهي، تربيت نيروي انساني تخصصي جهت سال ۱۴۰۴ یکی از برنامه های در دست اقدام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است. اين برش انجام وطي ماههاي اول سال ۹۷ با دانشگاهها تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد که درخواست های مربوط به تربیت نیرو بر مبنای این محاسبات صورت پذیرد.

وی افزود: دراين برنامه نيازهاي رشته هاي تخصصي بررسي و برش مناطق آمايشي و دانشگاهي به تفكيك سال آماده شده است.

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي ادامه داد: یکی از مهمترین بسته های تحول، آموزش پاسخگو است. تربيت نيروي انساني باید متناسب با نيازهاي نظام سلامت باشد و ضروری است که برنامه های توسعه ای آموزش تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی متناسب و متناظر این نیازسنجی ها باشد.

وی تاکید کرد: مراکز آموزش تخصصی باید توسعه زیرساخت های آموزشی در حوزه های نیروی انسانی فضای فیزیکی و تجهیزاتی را در این مسیر برنامه ریزی نمایند.

ایدنی با اشاره به تغيير بافت جمعيت و سيماي بيماريها دركشور و همچنين پيشرفتهاي علمي كه در رشته هاي تخصصي مختلف وجوددارد اظهار داشت: برنامه هاي آموزشي بايستي متناسب با این تغییرات بازبيني و بروز رساني شوند و تاثير آنها دركاريكولوم ديده شود.

وی از برگزاري جلسات متعدد در زمینه تدوين وبرنامه ريزي آموزشي در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و گفت:‌ ۱۳ جلسه كميسيون و ۱۶ جلسه كميته تدوين برنامه هاي آموزشی در سال ۹۶ برگزار شده است.

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي اضافه کرد: ۱ جلسه كميته سياستگذاري، راه اندازي و گسترش رشته هاي تخصصي، فوق تخصصي و دوره هاي تكميلي علوم پزشكي برگزار و همچنین از دیگر جلساتی که در سال ۹۶ داشتیم می توان به ۱۳ كميته جلسه كميسيون دائمي معين و ۲ نشست شوراي‌آموزش پزشكي و تخصصي اشاره کرد.

دکتر ایدنی اظهار داشت: طبق برنامه ريزي دبيرخانه درسال ۹۷ بروزرساني كاريكولوم هاي آموزشي، آئين نامه هاي پذيرش دستيار وآئين نامه هاي اجرايي دبيرخانه به منظور پاسخگويي به مشكلات دردستوركارمي باشند. وی افزود: آئين نامه ها پس از طرح در واحد تدوين و تصويب دركميسيون دائمي معين به نشست شوراي آموزش پزشكي وتخصصي جهت تنفيذ ارائه خواهند شد.

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي گفت: براي اولين بار، جهت برگزاري مناسب تر آزمونها، بصورت پايلوت پذيرش دستيار فوق تخصصي در ۲۶ رشته فوق تخصصي بطور الكترونيك برگزار گرديد و اكنون در مرحله انتخاب رشته مي با شند.

وی اعلام کرد: دراردیبهشت ماه، آزمون پذيرش دستيار تخصصي باليني پزشكي (چهل و پنجمين دوره) و آزمون پذيرش دستيار پزشك خانواده وآزمون كتبي پذيرش دوره هاي تكميلي تخصصي (فلوشيپ) توسط دانشگاهها برگزار خواهند شد.

ایدنی گفت: دربحث فرآيند طراحي سوال درآزمونهاي پذيرش دستيار، ارتقاء، گواهينامه ودانشنامه بااستفاده از بانك سوال؛ آزمونهاي حوزه علوم پزشكي دربحث طراحي واجرا به دو دسته دانشگاهي و كشوري تقسيم بندي شدند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مسئوليت وزارت بهداشت كه با ديد جامعه نگرانجام مي شود سعی بر این است که در آزمونهاي كشوري به استانداردهاي بين المللي نزديك شویم. درسند تحول آموزش كه ازطريق معاون محترم آموزشي ابلاغ شده، بحث آزمونها، كيفيت و استانداردسازي آزمونها برجسته مي باشد و از موضوعات مهم این سند تحول است.

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي ادامه داد: به منظور اجرایی سازی این سند جلسات توجيهي جهت برنامه ريزي با اعضاء گروه برگزار گرديده و گزارش آزمونهاي كشوري كه به بيشترين ميزان صحت، دقت، سهولت و امنيت – پارامترهاي تاثيرگذار – برگزاري آزمون مطلوب فراهم گرديد و درفرايند تغيير چشم انداز به زير مجموعه ابلاغ وطراحي نرم افزارهاي مرتبط صورت گرفت.

ایدنی صحت و عدالت درنمره دهي دربرگزاري آزمون ها را از جمله محاسن استفاده از نرم افزار بانك سوالات آزمون برشمرد و گفت: از دیگر محاسن این نرم افزار این است که ابزارمناسب ذخيره سوالات است، امكان صرفه جويي در زمان آزمونهاي معمول را فراهم مي نمايد، برمقوله هزينه ها تاثيرگذار است، ‌امكان كاليبره نمودن سوالات آزمون و ضريب دشواري فراهم مي شود و نيز تامين امنيت آزمون را ميسر مي نماید.

وی اضافه کرد: نكته مهمی که وجود دارد این است که نرم افزار طراحي جامع سوالات بومي شده و می تواند نيازهای ما را مرتفع کند.

قائم مقام دبيرشوراي آموزش پزشكي و تخصصي گفت: اکنون برگزاری آزمون های ما به نسبت استانداردهای جهانی در وضعیت مناسبی هستند و دوره گذشته آزمون دستیاری از وضعیت خوبی برخوردار بودیم.

انتهای متن/*

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code