بدن خود را از دردهای خانه تکانی حفظ کنیم

بسیاری از افراد هنگام انجام کارهای منزل، به خصوص در ایام خانه تکانی دچار مشکلات اسکلتی – عضلانی می شوند که با رعایت چند نکته ساده به راحتی می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

شیرین محمدی، کارشناس ارشد فیزیوتراپی در مصاحبه اختصاصی با سپید پوش در خصوص آسیب دیدگی های خانه تکانی گفت: نزدیک سال نو هستیم و نوروز برای ما ایرانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خانواده ها تا آنجایی که امکان دارد سعی می کنند تا آداب و آیین این رسم قدیمی را به نیکی به جا بیاورند. خانه تکانی قبل از سال نو یکی از این آداب است که گرچه یک رسم زیباست اما گاها در اثر بی توجهی و سهل انگاری می تواند تهدیدی برای سلامت افراد باشد و فرد را در حین خانه تکانی دچار مشکل به خصوص اسیب دیدگی های اسکلتی- عضلانی در نواحی کمر، گردن، شانه ها و اطراف ستون مهره ها  کند.

وی در ادامه افزود: مجموع ستون فقرات شامل مهره ها، دیسک های بین مهره ای، عضلات، عروق و اعصاب است  که  در بحث کارهای خانه تکانی انجام فعالیت های سنگین فیزیکی و یا استفاده از تکنیک اشتباه برای انجام کارها از عواملی هستند که می توانند به هر کدام از اجزاء این مجموعه آسیب برسانند و منجر به بروز دیسک، اسپاسم  یا گرفتگی عضلانی، کشیدگی تاندون ها و لیگامان ها و یا فتق دیسک کمر شود.

شیرین محمدی با اشاره به اینکه کمر درد یکی از عوارض شایع خانه تکانی است در خصوص راه کار های پیشگیری از بروز این نوع مشکلات اظهار داشت: فرد باید بداند که چطور با ستون فقرات و بدن خود رفتار کند، و در صورت داشتن آگاهی  به راحتی می توان از بروز حوادث جلوگیری کرد، انجام کارها با تکنیک صحیح بسیار اهمیت دارد به عنوان مثال هنگام بلند کردن اجسام به جای دولا کردن کمر و خم شدن از این ناحیه، زانو ها را خم کنیم و یا هنگام حمل اشیا، آن ها نزدیک بدن بگیریم و نکته مهمی که حتما باید رعایت شود این است هنگام انجام دادن فعالیت های فیزیکی و کارهای منزل به هیچ عنوان عجله نکنید چرا که بسیاری از مشکلات ستون فقرات زمان چرخش های ناگهانی  کمر حادث می شود. بنابراین علاوه بر استفاده از تکنیک های صحیح و مناسب ، داشتن فرصت کافی و برنامه ریزی زمانی نیز اهمیت ویژه ای دارد و پروسه خانه تکانی هر چه طولانی تر باشد، فشار کمتری به بدن و ستون مهره ها وارد می شود.

وی عامل خستگی را هم به عنوان یکی از عوامل مستعد کننده ناراحتی های اسکلتی-عضلانی نام برد و عنوان کرد: استراحت کافی و همین طور داشتن آمادگی جسمانی بدن برای انجام فعالیت های فیزیکی از وارد آمدن فشار زیاد به ستون فقرات در حین خانه تکانه تکانی جلوگیری می کند و احتمال آسیب دیدگی برای فردی که عادت به ورزش کردن دارد با رعایت موارد گفته شده بسیار پایین می آید.

مسئول فنی مرکز فیزیوتراپی در ادامه بیان کرد: استفاده از ابزار های مناسب هنگام انجام کارهای منزل نیز باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از جاروها و وسایل نظافت با دسته بلند که مانع از خم شدن کمر می شوند، جلوگیری از زانو زدن بر روی زمین به مدت طولانی، استفاده از حرکات کششی مناسب و استراحت در بین فعالیت های فیزیکی ، و استفاده متناوب از سمت راست و چپ بدن برای جلو گیری از فشار مداوم به یک اندام بسیار کمک کننده است به عنوان مثال در هنگام شستن ظروف اگر مجبور به ایستادن برای مدت طولانی هستیم یک چهارپایه کوچک در کنار خود داشته باشیم ،یک پا را بر روی آن قرار دهیم و بعد از ۴ الی ۵ دقیقه موقعیت پا ها را عوض دهیم.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی درباره اقدامات بعد از آسیب دیدگی توصیه کرد: اولین کاری که فرد باید انجام دهد، به خصوص در موارد اسپاسم عضلانی، استراحت است و معمولا در مواردی که آسیب دیدگی زیاد جدی نباشد این اقدام موثر خواهد بود ولی اگر فرد علی رغم داشتن استراحت کافی و کمپرس آب سرد و گرم بهبودی حاصل نکرد حتما به مراکز درمانی و متخصص مراجعه کند.

وی از مردم خواست در صورت  بروز هر گونه آسیب دیدگی از مراجعه به افراد محلی و غیر متخصص خودداری کنند و هشدار داد: این افراد ادعا می کنند با کمک ماساژ و استفاده از پمادهای دست ساز و یا شیمیایی قادر به برطرف کردن مشکل هستند و موردی که بسیار شایع است تشخیص دررفتگی مفصل توسط این افراد  است که ادعا می کنند با وارد کردن فشار و ضربه های ناگهانی آن را به اصطلاح عموم جا می اندازند اما واقعیت این است تشخیص چنین مشکلی تنها از طریق اشعه ایکس و عکس برداری ممکن است و درمان های محلی معمولا منجر به آسیب دیدگاهی بیشتر و به دنبال آن درد و پرداخت هزینه بیشتر می شود.

محمدی در واکنش به حضور فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در مراکز درمانی و تجویز حرکات ورزشی توسط این افراد گفت: در حوزه مشکلات و مسائل اسکلتی – عضلانی، تنها فیزیوتراپیست ها و افراد متخصصی که در این زمینه دوره های آموزشی درمانی را به صورت بالینی گذرانده اند می توانند برای افراد بیمار حرکات ورزشی – درمانی تجویز کنند و فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در هر مقطع و هر گرایشی تخصص و دانش لازم برای این کار را ندارند و حوزه فعالیت این افراد مراکز ورزشی است و تنها به افراد سالم می توانند مشاوره دهند.

وی از مردم خواست تا با انجام حرکات ورزشی بصورت مستمر همیشه بدن خود را در وضعیت مطلوب و آماده  برای انجام کارهای فیزیکی نگه دارند و در صورت داشتن مشکلات عضلانی و اسکلتی حتما به مراکز درمانی و فیزیوتراپی ها مراجعه کنند تا از متحمل شدن هزینه و درد بیشتر جلو گیری کنند. و نیز خاطر نشان شد افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند نباید از توانایی های خودشان برای انجام حرکات ورزشی نا امید باشند چرا که این افراد با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و تشکیل پرونده در این مراکز، زیر نظر متخصصان می توانند فعالیت های مناسب را با شرایط بدن ، سن  و  دیگر فاکتورها براحتی انجام دهند.

 

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

2 دیدگاه

  1. ایمان حکیم پاسخ

    با سلام . ممنونم از توضیحات خانم دکتر . بسیار جامع و مفید بود . امیدوارم باز هم مصاحبه های دیگری از ایشون در رابطه با سایر مشکلات فیزیکی در رسانه تون داشته باشید .

    1. admin2 پاسخ

      سپیدپوش از توجه شما تشکر می کند.

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار