آیا عسل جایگزین مناسبی برای شکر است؟

کدام را بیشتر با چای مصرف می‌کنید؟ عسل یا شکر؟ در مطلب زیر این دو قند رایج به طور تفصیلی با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

به گزارش رسانه خبری سلامت سپید پوش ،

شکر و عسل را می‌توان جزو لاینفک سفره‌های ایرانی دانست. اما آیا این فکر به ذهنتان خطور کرده است که کدام یک از این دو شیرین‌کننده سالم‌ترند؟

عسل و شکر هر دو کربوهیدرات‌ و شامل دو نوع قند گلوکز و فروکتوز هستند.

فروکتوز تصفیه شده که در شیرین‌کننده‌ها یافت و در کبد متابولیسم می‌شود، هم در شکر و هم در عسل وجود دارد (همراه با گلوکز ولی با نسبتی متفاوت).

شکر حاوی پنجاه درصد فروکتوز و پنجاه درصد گلوکز بوده، در حالی که عسل چهل درصد فروکتوز و ۳۰ درصد گلوکز دارد.

درصد باقی مانده در عسل شامل آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است. همین تفاوت در محتوا باعث شده که شکر نسبت به عسل میزان قند خون را سریع‌تر بالا ببرد.

مطالعات نشان می‌دهد در افزایش وزن، شکر و عسل به یک میزان نقش دارند. عسل کمی شیرین‌تر، پر کالری‌تر ولی سالم‌تر است؛ در حالی که هنگام استفاده از شکر برای رسیدن به همان میزان طعم شیرینی، باید شکر بیشتری مصرف کنید و از فواید عسل هم دیگر خبری نیست.

عسل بسیار راحت‌تر از شکر هضم می‌شود و فواید آن متناسب با شیره گلی که زنبور در ساختش استفاده کرده، متغیر است. عسل‌های تیره رنگ آنتی اکسیدان بیشتری دارند و به دلیل وجود گرده، عسل برای افراد با سابقه آلرژی توصیه نمی‌شود و نتایج مطالعات در زمینه تأثیر درمانی عسل بر سرفه همچنان ضد و نقیض است.

***با عسل ریشه مو را تقویت کنید

به گفته پژوهشگران فواید درمانی عسل بسیار بالا بوده و شامل مواردی از قبیل درمان زخم (به خصوص زخم‌های مزمن، زخم معده و سوختگی)، مشکلات پوست و مو مثل سبورهیک پوستی (پوست، ملتهب و پوسته پوسته می‌شود) و ریزش مو (که استعمال هفتگی عسل می‌تواند میزان آن را کاهش دهد).

اما از آنجایی که هیچ گلی بی خار نیست، در کنار تمامی این محاسن عسل مضراتی هم دارد؛ کالری بالا، احتمال ابتلا به فلج اطفال (در نوزادان)، دیابت، مقاومت به انسولین و افزایش وزن از جمله این مضرات محسوب می‌شوند.

***حد مجاز مصرف شکر چقدر است؟

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند خانم‌ها روزانه صد کالری (نزدیک به شش قاشق شکر) و آقایون ۱۵۰ کالری (حدود ۹ قاشق شکر) بیشتر مصرف نکنند. انواع مختلف شکر از قبیل قهوه‌ای، ماسکووادو (قند هندی یا شکر نیمه تصفیه شده)، پودری، خام، توربینادو (نوعی شکر قهوه‌ای رنگ کریستالی شکل) و سفید وجود دارد.

از جمله مهم‌ترین فواید شکر در مقایسه با عسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر قاشق شکر در مقایسه با عسل ۱۵ کالری کم‌تر وارد بدن می‌کند، فرد هزینه کمتری برای آن پرداخت کرده و از ماندگاری بیشتر آن بهره‌مند می‌شود.

از طرفی شکر در مقایسه با عسل دارای معایب زیر است:

افزایش قند خون با سرعت بیشتر، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲، مشکلات بیشتر برای کبد (کبد چرب غیر الکلی، مدیریت کلسترول و چاقی)، خرابی دندان‌ها، تغییر در باکتری‌های روده و همچنین هضم سخت‌تر.

شما می‌توانید میزان مصرف شکر خود را در طول روز با روش‌های زیر کاهش دهید:

قهوه یا چای خود را با شیرینی کمتر بنوشید.

در پخت و پز از شکر کمتری استفاده کنید؛ عصاره شیرین میوه‌ها (مثل شیره توت و انجیر) را با شکر جایگزین کرده و طعم شیرین غذا را با چاشنی‌های شیرینی مثل زنجبیل و دارچین که کالری ندارند، تأمین کنید.

در برخی دستورهای آشپزی می‌توان از میوه‌ها به عنوان شیرین کننده استفاده کرد.

***پشت پرده شیرین‌کننده‌های رژیمی

شیرین کننده‌هایی که در محصولات رژیمی استفاده می‌شوند، مثل آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز اگرچه از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) بی‌ضرر معرفی شده‌اند، ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کم و بیش همان مضرات شکر را دارند.

در کل چه شکر چه عسل یا باید به شکل متعادل مصرف یا کلا از رژیم غذایی حذف شوند. اگر عسل را به شکر ترجیح می‌دهید، بهتر است عسل تیره رنگ را انتخاب کرده به شکل خام جایگزین شکر سفید کنید.

عسل هنگامی‌که به منظور درمان مشکل خاصی استفاده شود، برای سلامتی مفید است؛ در غیر این صورت با شکر تفاوت چندانی ندارد. مراقب ترکیبات رژیم روزانه خود باشید چرا که ممکن است حاوی شکر فراوان باشد و شما متوجه آن نشوید./طبیب من

 

انتهای متن/*

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code